A közérthető fogalmazás egyik alapelve a tömörség. Ez az alapelv a szöveg minden szintjén érvényes: írj rövid dokumentumokat, rövid bekezdéseket, rövid mondatokat, és használd a lehető legegyszerűbb szavakat. Ebben a cikkben az utolsóról, a helyes szóhasználatról fogok írni. Először is egészítsük ki a szabályt: használd a lehető legegyszerűbb szavakat, amik még pontosan írják le az adott fogalmat. Mind az egyszerűség, mind a pontosság fontos kritérium. Az sem jó, ha valami egyszerű, de félreérthető (pl. Segítség menüpont Ügyfélszolgálat helyett, ha más segítséget nem tartalmaz az oldal, csak az ügyfélszolgálat elérhetőségét); és az se, ha pontos, de nem közérthető (pl. ÁNYK-AbevJava kitöltőprogram Adóbevallási nyomtatvány kitöltő program, vagy akár Adó- és járulékbevallási program helyett). Mindig meg kell találnunk az egyensúlyt a két szempont között.
Ha azt szeretnéd, hogy a felhasználóid megértsék, amit írsz, akkor használj ismert szavakat, ne alkoss újakat. Ha weboldalad van, akkor már rád se fognak találni, ha nem az általuk ismert szavakat használod. A rendőrség honlapján például van egy TrafficNAV menüpont, ahol az aktuális baleseteket jelenítik meg egy térképen. Ám ez nem derül ki a menüpont nevéből, tehát ha még célzottan ezért is mentél a honlapra, akkor se fogod megtalálni. Ha pedig a „baleseti térkép” szavakra keresel, ugyan ez lesz a Google harmadik találata, de csak annyi látszik nagybetűvel, hogy TrafficNAV – A magyar rendőrség hivatalos honlapja. Várhatóan nem fogsz rákattintani, mert nem látod se a baleset, se a térkép szavakat (pedig szerepelnek, de csak kicsiben).
Új szavak alkotása helyett tehát használd a felhasználók szavait. Jó például szolgál az OTP honlapja, ahol a Lakásépítési támogatás menüpont mögött ott a „szocpol” is, hiszen így emlegeti mindenki. Ha weboldalad van, nézd meg a statisztikákat, milyen keresőszavakkal találtak rád, és mivel lehet rátalálni a konkurenciára. Ezeket a kulcsszavakat kell felhasználnod neked is, ezzel a keresőoldalakon is jobb helyezést fogsz elérni. De nem elég, ha rádtalálnak, meg is kell értsék, amit írsz. Ezen nem segít, ha marketinges szóvirágok mögé rejted el a lényeget. Pl. senki se vágyik „minőségi bankkapcsolatra alapvető szolgáltatások igénybevételével”, inkább csak olcsó számlát keres.
Használj egyszerű szavakat és kifejezéseket. Használj magyar szavakat, ha van már rá bevett kifejezés (jó a merevlemez a winchester helyett, de nem jó az állomány a fájl helyett). Sokan gondolják, hogy a bonyolult szavak használatától okosabbnak tűnnek, de ez egy tévhit. Még a magasan képzett emberek is szívesebben olvasnak egyszerűen megfogalmazott szövegeket, mint bonyolultakat.
Kerüld a rövidítéseket. Ha mindenki ismeri, akkor természetesen használhatod, például az ÁFÁt általában nem kell kifejteni. Ám ha nem ez a helyzet, akkor vagy ne használj rövidítéseket, vagy ha feltétlenül szükséges, akkor zárójelben oldd fel az első előfordulásnál.
Kerüld a zsargont, azaz azokat a kifejezéseket, amelyeket csak szakértők vagy bennfentesek értenek. Hiába az a legpontosabb leírása valaminek, ha nem értik meg a felhasználóid. Ne hívd dugaljnak a konnektort, ha nem kizárólag villanyszerelőket célzol meg. Ez alól egy fontos kivétel van: ha kifejezetten és kizárólag bennfenteseknek írsz. Ebben az esetben egyértelműen az általuk használt szavakat (azaz a zsargont) kell alkalmaznod. Ez biztosítja, hogy gyorsan megértsék az információt, továbbá hitelesebb is leszel, hiszen az ő nyelvükön beszélsz.
Figyelj arra is, hogy egyes szavak alatt mást érthetnek egy adott szakma képviselői, mint a nagyközönség. Ha egy tudós azt mondja, hogy szignifikáns változást figyelt meg, az csak annyit jelent, hogy nem a véletlennek köszönhető a változás. A laikus viszont úgy értheti, hogy jelentős mértékű a változás.
Ökölszabályként elmondhatjuk, hogy próbálj meg 8 osztályos szövegértés szintjén írni, ezt a felhasználóid nagy többsége meg fogja érteni. Ha különlegesen magasan képzettek a felhasználóid, például jellemzően egyetemet vagy főiskolát végeztek, akkor sem érdemes az érettséginél magasabb szintű szövegértést elvárni.