Nemrég emailt küldött nekem a hosszúnevű Közigazgatási és Elektronikus Közszolgáltatások Központi Hivatalának okmány emlékeztető szolgáltatása arról, hogy lejár a forgalmim. Megragadtam az alkalmat és készítettem egy érthetőbb változatot.
Így is kinézhet egy levél az adóhatóságtól
Nemrég került ki a netre egy levél, amit a holland adóhatóság küldött egy ott tanuló magyar diáknak. Azt írta a hatóság, hogy ha hozott magával autót, akkor azt jelentse be – ez eddig nem különösen érdekes. Azért lett ebből hír, mert mindezt nem hollandul írták, hanem magyarul. Szerintem viszont egy másik szempontból is figyelemreméltó a levél: közérthetően van megfogalmazva. Nézzük meg, mit jelent ez a gyakorlatban.
Középpontban az olvasó
A közérthető fogalmazás egyik alapelve, hogy az olvasó álljon mindig a középpontban. De mit is jelent ez a gyakorlatban? Először is azt, hogy tudjuk, kinek írunk, kit akarunk megszólítani. Másodszor azt, hogy arról írjunk, ami számára fontos. Végül pedig írjunk úgy, hogy meg is értse, amit közölni szeretnénk. Vizsgáljuk meg az egyes pontokat részletesen: Középpontban az olvasó bővebben…
Pénz, pénz, pénz – megéri közérthetően fogalmazni
A közérthető fogalmazás hasznos az olvasóinknak és nekünk is. Az nyilvánvaló, hogy az olvasóknak sok időt és bosszúságot takarítunk meg. Gyorsabban elolvassák a szöveget, könnyebben megértik és jobban fel tudják használni az információt. Az viszont kevésbé nyilvánvaló, hogy mi miért járunk jól ezzel – pedig jól járunk közvetett és közvetlen módon is. Pénz, pénz, pénz – megéri közérthetően fogalmazni bővebben…
Így írnék én 1. – Aegon Lakástakarék-számla akció
Szép az elmélet, de legjobban a példákból lehet tanulni. Ennek megfelelően rendszeresen be fogom mutatni egy-egy konkrét példán keresztül, hogy hogyan lehet a közérthető megfogalmazás elméletét alkalmazni. Az első példánk most az Aegon lakástakarék-számla akciója (jelenleg itt érhető el).
Ilyen volt:
Milyen szavakat használjunk?
A közérthető fogalmazás egyik alapelve a tömörség. Ez az alapelv a szöveg minden szintjén érvényes: írj rövid dokumentumokat, rövid bekezdéseket, rövid mondatokat, és használd a lehető legegyszerűbb szavakat. Ebben a cikkben az utolsóról, a helyes szóhasználatról fogok írni. Először is egészítsük ki a szabályt: használd a lehető legegyszerűbb szavakat, amik még pontosan írják le az adott fogalmat. Mind az egyszerűség, mind a pontosság fontos kritérium. Az sem jó, ha valami egyszerű, de félreérthető (pl. Segítség menüpont Ügyfélszolgálat helyett, ha más segítséget nem tartalmaz az oldal, csak az ügyfélszolgálat elérhetőségét); és az se, ha pontos, de nem közérthető (pl. ÁNYK-AbevJava kitöltőprogram Adóbevallási nyomtatvány kitöltő program, vagy akár Adó- és járulékbevallási program helyett). Mindig meg kell találnunk az egyensúlyt a két szempont között. Milyen szavakat használjunk? bővebben…
Hogyan írjunk a weben? – prezi
Nemrég előadtam az XLabs által szervezett UX képzésen arról, hogyan érdemes írni a weben. Amint ott is megjegyeztem, szerintem nincs nagy különbség online és offline szövegírás között, az alapok ugyanazok mindkét esetben. Így akkor is hasznosíthatod a következő prezit, ha nem a webre írsz.